Home Lifestyle 5 Tips Til Bedre Balance Mellem Arbejdet Og Privaten

5 Tips Til Bedre Balance Mellem Arbejdet Og Privaten

Author

Date

Category

Hvis du er typen som finder det svært at finde den rette balance mellem arbejdet og privatlivet, så er du bestemt ikke den eneste.

Mange mennesker bruger mange ekstra timer på arbejdet, og når de så endelig har fri, så er man på telefonen – igen er der lige noget arbejdsrelateret.

“Mange mennesker har svært ved at finde balance i deres liv, fordi der har været nedskæringer på det sted de arbejder. De er bange for at det kan gå ud over dem, så naturligt nok arbejder de mange timer ekstra”, siger psykolog Robert Heiso som er medforfatter af en work-life-balance bog.

“Men selvom du ikke har meget kontrol over de timer, som de bliver nødt til at arbejde, så skal du spørge dig selv: På hvilke andre måder kan jeg bringe større glæde i mit liv?” Heiso siger “Fokuser din tid og opmærksom på de ting som du selv kan styre.

Her er der fem måder, hvorpå du kan få mere balance i din dagligdag:

1. Reserver tid i din kalender

Når du planlægger din uge, så sørg for at du allerede der “spærre” noget tid hvor du kan være sammen med familie og venner. Ting som gør dig glad og hvor du kan genoplade batterierne.

Hvis du har en date night med din kæreste, eller en aften med vennerne hvor der skal ses fodbold, så har du noget at se frem til i ugen. Derudover så vil du være effektiv på arbejdet, så du får lavet det du skal og ikke behøver at aflyse.

“Det hjælper at være proaktiv i din planlægning” siger Mona Jensen, en produktivitetsekster fra Vejle og forfatter til SuperArbejderen. “Når jeg går ud med mine veninder, så hiver vi alle mobilen frem og sætter allerede kryds i kalenderen, den næste gang vi skal ses.”

Jensen planlægger også en aktivitet med sin familie, eksempelvis at gå i biografen eller en hyggeaften hver søndag eftermiddag. “Vi gør det fordi, hvis der ikke er noget i kalenderen, så er der en vane for at der pludselig er nogen som skal noget andet. Ved at sætte en fast aftale, har vi hver uge noget kvalitetstid sammen” siger hun.

Michael Troelsen, en IT-udvikler i København vågner op 3 timer før han skal på arbejde, så han kan løbe en tur og tilbringe tid sammen med sin kone og baby.

“Mange af mine venner har en vane for at vågne op, tage et bad og så direkte på arbejde. De klager ofte over ikke at have tid til noget som helst. Jeg har også fundet ud af når jeg står 3 timer før op, så har jeg meget mere ro på og når alle de ting jeg skal om morgenen.”

2. Drop de ting som dræner dig for energi

“Mange mennesker spilder deres tid på ting eller mennesker, som ikke tilføjer nogen værdi for dem – eksempelvis hvis man bruger for meget tid sammen med en kollega som kun kan bagtale andre” siger Louise Krøler, PhD psykolog fra Odense.

Hendes råd er: Dan et overblik over de aktiviteter som ikke tilføjer værdi til din karriere eller private liv, minimer derefter den tid som du bruger på disse aktiviteter.

Det kan endda være at du kan gå fra arbejdet tidligere, hvis du gør en indsats for at minimere de aktiviteter som du bruger på ingenting, f.eks. at browse på internettet, sociale medier, tjekke din bankkonto eller personlige opkald. “Vi bliver ofte draget til at gøre disse ting, og de gør os meget mindre effektive uden af vi indser det” siger Louise.

3. Retænk dine pligter

Overvej om du kan uddelegere nogle af dine tidskrævende husholdningsopgaver og ærinder.

Kan du bestille dine dagligvarer over nettet og få dem leveret? Hyr en ung knægt fra vejen til at slå græsplænen? Dit vasketøj? Din madlavning? osv. osv. Det er kun fantasien som sætter grænser. Louise Krøler forslår også at man slår sig sammen med vennerne.

“Du kan eksempelvis sige at du nok skal slå deres græsplæne nu når du er igang, hvis de så kan hjælpe dig med at passer ungerne næste gang i har en aftale”.

4. Bevæg dig

Det kan være svært at have tid til motion, i en kalender hvor der næsen intet plads er, men det kan i sidste ende hjælpe dig med at få et bedre energiniveau og koncentrationsevne.

“Forskning viser at motion kan hjælpe dig med at være mere opmærksom” siger Jensen. “Og jeg har bemærket at når jeg ikke træner, hvis jeg arbejder for meget i perioder, så er jeg slet ikke lige så opmærksom og koncentreret som jeg ved jeg kan være.

Cecilie Tychsen, advokat som arbejder for et stort selskab i Malmø, går i fitnesscenter 2 eller 3 gange om morgenen før hendes familie vågner op. “Det har givet et kæmpe løft ift. den måde, som jeg har det resten af dagen” siger hun. “Jeg føler at mine tænker er meget klarere og jeg har meget mere overskud på arbejdet, til at få tingene gjort færdige”.

5. Husk også at slappe af

Det behøver ikke at være kæmpe ændringer du skal foretage, for at skabe mere balance i dit liv. Jensen anbefaler at fastsætte realistiske mål, eksempelvis at forlade kontoret tidligere en dag om ugen.

“Langsomt skal du tilføje flere aktiviteter i din kalender, som er vigtige for dig” siger hun. “Måske kan du starte med at bruge en time om ugen på din hobby eller planlægge en weekendferie med din ægtefælle en gang om året”.

Selv i løbet af en hektisk dag kan du stoppe op og tage 10-15 minutter, til at gøre noget som kan lade dine batterier op. “Tag et bad, læs en roman, gå en tur, hør en sang” siger Jensen. “Du skal lave mere tid til de ting som gør dig glad”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Linda Barbara

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum imperdiet massa at dignissim gravida. Vivamus vestibulum odio eget eros accumsan, ut dignissim sapien gravida. Vivamus eu sem vitae dui.

Recent posts

5 Tips Til Bedre Balance Mellem Arbejdet Og Privaten

Hvis du er typen som finder det svært at finde den rette balance mellem arbejdet og privatlivet, så er du bestemt ikke den eneste. Mange...

Forkæl Dine Vine Med Et Vinkøleskab

Et vinkøleskab kan være det perfekte hjem til din vinsamling. Det er et apparat, der afkøler ved varmere temperaturer end et almindeligt køleskab, men...

Recent comments